jūlijs 08, 2012

Baltiešu komiteja organizē 14.jūnija piemiņas dienu


Trimdas ārpolitikas darbs no sākuma gadiem ietvēra demonstrāciju rīkošanu un  vēstuļu rakstīšanu ASV valdības pārstāvjiem. Ar tiem centās informēt Amerikas pilsoņus par Baltijas traģisko likteni. Klīvlandē tas bija viens no biedrības un Daugavas vanagu uzdevumiem. 1979. gadā izveidojās neliela  Baltiešu grupa, kuŗi uzskatīja, ka nacionālpolitiskais darbs būtu sekmīgāks, ja lietuvieši, latvieši un igauņi apvienotos un runātu „vienā balsī. Nodibināja Klīvlandes Baltiešu komiteju (Baltic American Committee of Greater Clevland), kas sadarbojās ar Apvienoto Baltiešu amerikāņu nacionālo komiteju (Joint Baltic American National Committee) Vašingtonā un Baltiešu-Amerikāņu brīvības līgu (Baltic American Freedom League) Losondželosā.

Kopš tā laika Baltiešu komiteja rīkojusi neskaitāmas demonstrācijas Klīvlandē un piedalījusies demonstrācijās Vašingtonā. Tā sekoja notikumiem Baltijā un nepārstāja informēt Amerikas valdību un pilsoņus par to nozīmi. Kad sākās atmoda, klīvlandieši Baltiešu komitejas vadībā steidzās palīgā. Rīkoja sanāksmes, konferences, pieņemšanas un satikšanos ar valdības pārstāvjiem. Vēstuļu rakstīšanas akcijas nepārtraukti atgādināja par notikumiem Baltijā. Pēc brīvības atgūšanas komitejas darbs turpinās, galvenokārt informējot valdību Vašingtonā.

Klīvlandē Baltiešu komitejas rīkotā 14. jūnija atzīmēšana turpinās līdz šai dienai.  Tā saved baltiešus kopā arī konfesionālā ziņā - luterāņi, katoļi un baptisti  dievkalpojumā paceļ kopīgu balsi, pieminot komunistu upurus. Šie dievkalpojumi notikuši dažādās vietās, tagad pārmaiņus - lietuviešu vai mūsu baznīcā.

Šogad bija latviešu kārta. Dievkalpojumu vadīja lietuviešu mācītājs Father Joseph Bacevice, latviešu baptistu mācītājs Dr. Pauls Barbins un mūsu mācītāja Dr.  Sarma Eglīte. Svēto rakstu lasītāja bija Ariana Daukša. Dievkalpojums sākās ar Igaunijas, Latvijas, Lietuvas un Baltijas karogu ienešanu, ASV un visu Baltijas valstu himnu dziedāšanu. Tas turpinājās, sekojot tieši šai reizei izvēlētiem  lasījumiem no Mateja evaņģēlija, Psalmiem un izvilkumiem no Rūtiņas Upītes grāmatas “Dear God, I wanted to live”. Parastā sprediķa vietā dzirdējām šos lasījumus. Pēc katra lasījuma bija brīdis klusai lūgšanai, pārdomām un kopējai lūgšanai. Dievkalpojuma kārtība draudzei bija neparasta, un sākumā vienu otru mulsināja, bet ar laiku tās ritms un saturs piesaistīja domas un sirdis, pat izraisot asaras.

Nevien mācītāji bija īpaši piestrādājuši, lai dievkalpojums būtu nozīmīgs, arī soliste Agnese Fišere un ērģeģniece Līga Zemesarāja bija sagatavojsi sēru dienai piemērotu mūziku. Meditācijas laikā pēc kopējās lūšanas Agnese dziedāja V. Baštika “Vientuļais koks” un J.S. Bacha “Quia Respexit”. Līgas atskaņotā Francis Snow “Fantasie on Dies Irae” dievkalpojuma sākumā jau vedināja domāt par aizvesto traģisko likteni. Meditācijas laikā viņa bija izvēlējusies izvilkumus no „Choral and Variation no “Liebste Jesu wir sind Hier” un postludē dziļi izjustā Lūcijas Garūtas lūgšana “Mūsu  tēvs debesīs” no „Dievs, Tava zeme deg“it kā nolika visas tautas sāpes un cerības Dieva rokās.

Pēc dievkalpojuma pulcējāmies draudzes nama lielajā zālē, kur draudzes dāmas un Baltiešu komiteja bija sagādājušas cienastu. Baltiešu komitejas jaunā priekšniece Baiba Caunīte savā uzrunā iepazīstināja klātesošs ar komitejas locekļiem un aicināja atcerēties Baltijas ceļu, kad igauņi, latvieši un lietuvieši, sadevušies rokās, izveidoja dzīvu ķēdi, kas sniedzās pār visu triju valstu teritorijām. Viņa aicināja to atdarināt - sadoties rokās un veidot ķēdi aplī ap zāli. Tā bija maza atblāzma no atmodas laika sajūsmas un vienotības gara.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru