augusts 10, 2012

Atceres koncerts Ausmai Pirktiņai


„Tas bija viens no skaistākajiem Klīvlandes latviešu koncertapvienības rīkotiem koncertiem”, pēc sarīkojuma jūsmoja Dr. Vilnis Ciemiņš, komponists, pianists un uzticīgs KLK atbalstītājs. Līdzīgi atbalsojās arī citu klausītāju atsauksmes pārpilnā Klīvlandes Apvienotās draudzes zālē, pārrunām virmojot ne tik vien par dzirdētiem vijoles un klavieru atskaņojumiem, bet arī pieminot Ausmu Pirktiņu, ilggadīgo KLK priekšnieci. Šis otrais 57. sezonas koncerts bija veltīts Ausmas atcerei, un abi mākslinieki - vijolniece Margarita Kreine un pianists Rūdolfs Ozoliņš - izcēlās izjustajos mūzikālo darbu izpildījumos un to izvēlē.
Margarita Kreine sākusi vijoles spēli jau piecu gadu vecumā. Arī Rūdolfs Ozoliņš uzsācis klavieru spēli, sasniedzot piecu gadu vecumu. Abu izglītība veidojusies Latvijas izcilajās mūzikas iestādēs, turpinājusies ar panākumiem konkursos un papildināšanos pie starptautiski ievērojamiem māksliniekiem, kā arī koncertējot vispasules mērogā un saņemot atzinīgas atsauksmes.

Ausmas brāļa, Jāņa Pirktiņa, atgādātais Elzas Gruzes gleznotais Ausmas attēls atstaroja agrīnā pavasara gaišumu, kas mita zālē. Ausma bija skaistuma meklētāja, atrodot tā izpausmi mūzikas skaņās. Margaritas Kreines un Rūdolfa Ozoliņa atskaņojumi ļāvās iztēlei, cik skaudri izmainās cilvēcības prieks un sāpes.

Kā vēlīns gājputns smeldzīgās vijoles stīgas mijās J. Sibelius vijolkoncerta Re minorā sēru un prieka izstarojumā. Margarita Kreine apbrīnojami veica daudzprasīgi virtuozās aizrautības, nezaudējot romantisko izteiksmi melodiju pārejās.

Ar J. Vītola Dainu Variācijas par latviešu tautasdziesmu, Op.6,  Rūdolfs Ozoliņš pārveda klausītājus dziļi izjustā latviskā gaisotnē. Mākslinieka spēle izcēlās ar cēlu nosvērtību, un „Ej saulīte drīz pie Dieva” tautas dziesmas tēma daudzveidīgi apmīlēja visu sirdis. Ievadā Ozoliņš sniedza mūzikālus piemērus, vairojot izpratni sarežģītajai Vītola tautasdziesmu apdarei.

Abu mākslinieku nevainojami košā spēle C. Debussy Sonātē vijolei un klavierēm atgādināja pastaigu dārzā, kur uz katra soļa uzplaukst koši ziedi. Šis retāk dzirdētais komponista sacerējums ir viens no viņa pēdējiem, un valdzina ar pieredzes rūdītu pašapzinību.

Kreines dzidrā vijoles spēle J.S. Bacha Čakona vijolei solo BMV 1004 pauda it kā mierinājumu. Par Bachu ir teikts, ka viņš nav bijis spējīgs radīt mūziku, kuŗa nav dzirkstoša ar neapstādināmu inerci uz ikvienas lappuses, un jāpiekrīt J. Brahms teiktam novērtējumam, ka komponists šinī Čakonā sarakstījis pasaules dziļākās domas un jūtas. Kreine šīs domas pilnvērtīgi pārvērta skaņās.

S. Prokofieva Sonāta N. 2 vijolei un klavierēm Re majorā, Op.94, oriģinālā bija sarakstīta flautai, bet pēc drauga Dāvida Oistrakha lūguma pārrakstīta vijolei. Sonātas nodalījumi, Moderato, Presto – Poco, Andante un Allegro con brio, ir virtuozitātes daudzprasīgi kā vijolei, tā klavierēm, bet abu mākslinieku izpildījumā tie izskanēja ar elegantu liricismu. Noskaņojuma maiņas, brīžiem majestātiskas, citkārt rotaļīgas, vienotrreiz pat izklausoties kā savstarpējs strīds, atklājās jau dažkārt cilvēciskās attiecībās. Vijoles sērīgumu klavieres uzmundrinoši vilināja uz priecīgu pāreju, Allegro con brio, kad gandrīz kā jautrās viesībās vijole un klavieres mēģināja it kā viena otru pārspēt aizrautībā: „parādi man, ko tu vari!”

Piedevu sniegumi ar Pēteŗa Vaska kompozīciju turpināja jūtu saviļņojumu, un Mediņa Ārija izskanēja silti, lūdzoši.

Aicinot uz kluso vīna glāzi, Edvīns Auzenbergs saistoši pieminēja Ausmas pašaizliedzīgo un nenogurstošo gādību par KLK koncertu labu izdošanos; arī šis sarīkojums bija vēl Ausmas izkārtots.

Koncerta apmeklētāji vēl ilgi kavējās pārrunās ar māksliniekiem un paķircinoties ar Margaritas mazo dēliņu, kuŗu koncerta laikā uzmanīja Biruta Briede. Paldies viņai, Maijai Grendzei un Rutai ar Edvīnu Auzenbergiem par naktsmājām māksliniekiem. Un vēl - paldies vijolniekam Pēterim Briedim par Margaritas mēģinājumā salūzušā lociņa atvietojumu ar savējo. KLK atbalstītāji ir ļoti izpalīdzīgi!

Mēģināsim turpināt bez Ausmas…

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru